Maas- en Niersbode 30 maart 2011

Spanning aan top schaakcompetitie stijgt

De vraag wie er zich dit jaar kampioen van de schaakvereniging Gennep mag noemen kan nog niet worden beantwoord. In het clublokaal, Hotel de Kroon, speelde donderdagavond koploper Zivoslav Savic tegen Piet Ermers. Vooral Theo Koolen en Pierre Voss keken hierbij belangstellend toe. Zij hadden beide hun laatste vrije ronde en waren deze keer zeker van een punt. Zivoslav stond voor deze ronde anderhalf punt voor en een nieuwe overwinning zou, met nog vier ronden te gaan, zijn kansen op de titel verder doen stijgen. Het werd een zinderende partij. Piet Ermers kwam met de witte stukken beter uit de opening. Maar dat is ook niet het terrein van Savic. Hij moet het meer van het midden- en eindspel hebben. Sommige zeggen ietwat denigrerend: hij kan goed "rommelen". En dat deed hij ook deze keer. Terwijl wit de positionele druk tegen de zwakke b-pion van zwart opvoerde, loerde Zivoslav op een tactische kans. En die kwam er. De zwarte dame zorgde plotseling voor een dubbele aanval op zowel toren als loper. Piet dacht dit op te kunnen lossen door met zijn dame in een zet mat te dreigen. Zwart dekte echter het mat door z’n f-pion op te schuiven en won op deze manier toch een stuk. Savic heeft het toch weer voor elkaar dacht de vele toekijkers. Maar Piet kreeg niet alleen de zwarte f-pion, ook de zwakke b-pion viel. En nog een belangrijke factor ging meespelen: zwart kwam in tijdnood. Hij moest nog 10 zetten doen in 7 minuten. De spanning dat het kampioenschap zo dictbij was zal hier zeker debet aan zijn geweest. En toen ging het mis. Een zwakke zet kostte Savic, na een mooie combinatie van z’n tegenstander, onmiddellijk een volle toren en wat later de partij. Theo Koolen en Pierre Voss zijn nu de koploper tot op een half puntje genaderd. In de laatste vier ronden zullen deze drie spelers gaan uitmaken hoe het podium bezet zal worden. Andere uitslagen van de 23e ronde: J Rongen – T Ariaans 0-1; Th Buitelaar – H van IJzendoorn 0-1.

Drie Provinciën competitie.

Voor deze regionale competitie speelde een team van de SV Gennep tegen de Vrijpion uit Boxmeer. De wedstrijd ging nipt met 3-2 verloren. Aan het topbord speelde Theo Koolen een goede partij tegen de beste Boxmeerse schaker Luc Saris. Na een blunder in zeer goede stelling moest hij echter de partij direct opgeven. De overwinningen van Marius van den Hoogen en Ted Noij zorgden voor de Gennepse punten. Naast Theo Koolen verloren Jan van der Pijl en Ton Verwaaijen hun partij