Maas- en Niersbode 6 april 2011

Team Schaakvereniging Gennep kampioen avond-bondscompetitie

Maandag 28 maart is het team van schaakvereniging Gennep kampioen geworden in de NBSB avondcompetitie klasse 2d. De laatste uitwedstrijd tegen de Triple Pion B uit Eindhoven werd met 1-3 gewonnen.

De partijen ontwikkelden zich gunstig voor de Gennepse schakers en het eerste punt kwam voor rekening van Mark Stevens die deze competitie alle partijen heeft gewonnen. Mark speelde met zwart tegen Pieter Zegers. Vanuit de opening kwam Mark al snel twee pionnen voor waarbij een machtige positie van zijn dame in het centrum opviel. Toen hij daarna ook nog de kwaliteit won, gaf zijn tegenstander in een kansloze stelling op.

Het tweede punt kwam van Ted Noij die met wit speelde tegen René Vink. Er kwam een bekende variant van het damegambiet op het bord . Ted kwam in het voordeel omdat hij slim de pion op b7 onder druk hield waardoor zijn tegenstander de loper en toren op de damevleugel niet kon ontwikkelen. Dit positievoordeel wist Ted om te zetten in materiaalvoordeel. Op het moment dat de koning van zijn tegenstander mat dreigde te gaan gaf deze op.

Tim Ariaans zorgde voor het derde Gennepse punt. In zijn partij, met zwart tegen Harry Bode speelde Tim een variant van het Scandinavisch waarbij de Dame op het veld d6 komt te staan. Zwart kreeg vanuit de opening een ruimtelijk overwicht. Dit ruimtelijk overwicht werd omgezet naar een pion voordeel. In een lastige stelling ging zijn tegenstander diep in gedachten door de vlag. 0-3

Zo konden we allen de partij van Theo Koolen gaan volgen die met wit tegen John van de Wielen speelde. Theo was op het laatste moment als reservespeler opgeroepen. Hij kwam in het middenspel een pion voor . Toen hij ook nog een tweede pion veroverde leek de overwinning aanstaande. Helaas bevond zijn koning zich ver van zijn eigen pionnen waardoor dit voordeel toch nog lastig te benutten was.
In de eindfase van de partij beging Theo een grote fout en blunderde zijn toren weg. Zijn tegenstander maakte daarna de partij kordaat uit.

1-3 een mooie overwinning.

Volgend seizoen mag het Gennepse schaakteam het in de 1e klasse van de NBSB- avondcompetitie gaan proberen.

De gemiddelde speelsterkte ligt hier aanmerkelijk hoger dan in de 2e klasse en de Gennepse schakers zullen het zwaar krijgen om zich in deze klasse te handhaven.

Een mooie uitdaging.