Maas- en Niersbode 13 april 2011

SCHAKER PIERRE VOSS ACHTERHAALT KOPLOPER SAVIC

De koploper in de onderlinge competitie van Schaakvereniging Gennep, te weten Zivoslav Savic, is door de nederlaag tegen Ted Noij en het gelijke spel van Pierre Voss, door laatstgenoemde ingehaald. Hierdoor is de spanning, wie zich over twee weken tot kampioen van het seizoen 2010/2011 mag worden gekroond, nog eens extra toegenomen. Het verschil tussen de twee koplopers en de nummers drie en vier bedraagt slechts één punt. Volgende week valt "Die Vorentscheidung", want dan spelen de beide koplopers tegen elkaar.

De spanning stijgt dus naar het kookpunt. Degene, die daar in belangrijke mate verantwoordelijk voor is is Ted Noij. Als enige behaalde hij in de 3e cyclus, welke bestaat uit 9 schaakavonden, tot nu toe de volle mep. Zo wist hij twee weken terug de huidige kampioen Theo Koolen te verslaan en afgelopen donderdag wist hij ook nog koploper Savic te overmeesteren. Maar dat gebeurde niet zonder slag of stoot. Ted was getergd, vanwege zijn eerdere bizarre nederlaag tegen Zivoslav en wilde nu zijn revanche. Met zwart zette hij de partij gedegen en scherp op. Zivoslav werd al gauw in de verdediging gedrukt, waar Ted de stellingen steeds wist te verbeteren. Het was een gelaveer van jewelste. Vooral het paard sprong van de ene kant van het veld naar het andere. Op zeker moment ontstond een situatie waarbij Savic een pion moest inleveren en Ted daardoor nog meer ruimte kreeg voor zijn stukken. Maar om goede voortzettingen te vinden investeerden beide kemphanen heel veel tijd en wel zodanig dat zij in het eindspel in een schier fnuikende tijdnood geraakten. Daarin hield Ted het hoofd koel, wist uiteindelijk materiaal te winnen en vervolgens de witte koning van Zivoslav tot mat te voeren. Pierre Voss rook zijn kans en wilde alleen niet verliezen van Theo Koolen en koos daarom voor een scherpe opzet van de partij. Hij bediende zich van het Evans-gambiet waarin hij in de opening een pion cadeau gaf om scherp spel te krijgen en houden. Theo wist aan al die dreigingen goed het hoofd te bieden. Ook wel, omdat Pierre in de latere fase het gemis van een tweetal nog niet ontwikkelde stukken ging voelen. Toen die vervolgens in het spel werden betrokken kon Theo de situatie in de partij egaliseren, waarna beiden genoegen namen met remise.

De derde belangrijke krachtmeting van deze avond was de partij tussen Piet Ermers en Tim Ariaans. Piet heeft nog steeds kans op een van de ereplaatsen. Maar in Tim Ariaans had hij een geduchte tegenstander. Beiden maakten zich meester van positionele acties en dreigingen. Omdat zij aan elkaar gewaagd waren deze keer werd na ferme strijd tot remise besloten.

De overige uitslagen waren: C.Drissen-M.v.d.Hoogen 1-0, J.v.d.Hoek-Jan v.d.Pijl 1-0, H.v.IJzendoorn-J.Rongen ½-½, T.Buitelaar-R. Beumer 0-1 en zeer verrassend W.Vervoort-C.Roland 0-1.

De stand aan kop is 1 en 2. Z.Savic en P.Voss 19,5pt., 3 en 4 Th.Koolen en P.Ermers 18,5pt., 5. Ted Noij 18pt. en 6. T.Ariaans 16,5pt. Voor meer informatie zie de website: www.schaakvereniginggennep.nl. Daar kan onder meer een aantal partijen worden nagespeeld.