Maas- en Niersbode 27 april 2011

Pierre Voss opnieuw schaakkampioen

In een zinderende eindfase van de schaakcompetitie vielen afgelopen donderdag de beslissingen. Vorige week waren nog liefst 5 spelers in de race om het kampioenschap. Zivoslav Savic en Pierre Voss hadden de beste papieren, zij stonden samen aan kop. Het lot koppelde hen aan elkaar, om in een onderlinge partij het kampioenschap te betwisten.
Pierre nam met de witte stukken resoluut het initiatief, daarbij geholpen door de passieve opening van zijn tegenstander. Het overwicht van de witte stukken leidde al snel tot pionwinst. Hoewel Pierre de regie strak in handen had bleef een definitieve beslissing lang uit. Beide spelers vochten tegen hun klok, door het gebrek aan tijd konden niet alle varianten meer worden doorberekend. Een verrassende tegenaanval van Zivoslav op de koningsstelling leek erg dreigend, maar na de eerste tijdscontrole bleek Pierre nauwkeurig genoeg gespeeld te hebben. Hij won een tweede pion en met zijn actieve stukken dreef hij Zivoslav steeds verder in het nauw. Na de dames te heben geruild waren de pionnen van Pierre niet meer te stoppen, de overwinning was binnen, en daarmee ook het kampioenschap! In zijn laatste partij speelde hij op safe en middels een eenvoudige remise zorgde hij voor een ongedeelde eerste plek. Voor de meest succesvolle schaker uit de Gennepse geschiedenis is het alweer de 22e keer dat hij de beste is.
Voor Savic eindigde het seizoen in mineur, hij verloor ook zijn laatste partij tegen Jos Rongen en viel daardoor buiten de prijzen. Theo Koolen legde uiteindelijk beslag op de tweede plaats. Hij moest in zijn laatste partij tot het uiterste gaan om de aanvalsplannen van Ron Beumer te weerleggen. De vrede werd uiteindelijk getekend door middel van een remise.
Ted Noij is de grote verrassing op het erepodium . Hij steekt momenteel in een bloedvorm en boekte zijn 9e zege op rij. Chris Drissen was zijn laatste slachtoffer die gedecideerd verslagen werd. Door puntverlies van zijn concurrenten besloot Ted zijn geweldige inhaalrace met een derde plaats in de eindstand. Een enerverend slot van een ongekend spannend seizoen, reeds het 74e in de geschiedenis. Komend seizoen viert Schaakvereniging Gennep haar 75-jarig jubileum, wat uitgebreid gevierd gaat worden.