Maas- en Niersbode 28 maart 2012

Gennepse schakers naar derde plaats

"Opschudding" in onderlinge competitie

Vrijdag 2 maart bezochten de spelers van schaakvereniging Gennep de Brouwketel in Escharen om te spelen tegen de Kasteelheren uit Grave. Inzet van de strijd was aansluiting bij de subtop, om koploper Beuningen in het vizier te houden. Deze strijd vindt plaats in het kader van de 3-provinciëncompetitie; een competitie waaraan Brabantse, Gelderse en Limburgse schaakteams meedoen. Door het ontbreken van enkele sterke spelers was het Graafse team verzwakt. Al na anderhalf uur spelen tekende Chris Drissen de eerste Gennepse overwinning aan. Hij overklaste z’n tegenstander en deze gaf dan ook gedesillusioneerd op. Ook Ton Verwaaijen liet geen twijfels bestaan over zijn bedoelingen. Gedegen zette hij de Graafse teamcaptain onder druk. Dit resulteerde in onvermijdelijke fouten van de Gravenaar, die daarmee z’n lot bezegelde. Het tweede Gennepse punt was een feit. Mark Stevens was z’n opponent deze avond goed gezind. Tegenstander Jan van Zutphen was het van harte eens met deze houding, en dus werd snel de vrede getekend. 0,5-2,5 en de winst was al binnen. Theo Koolen profiteerde gretig van een fout van Gerard Somers. Er zat voor Gerard niets anders op dan opgave. Daarmee kwam de stand op 0,5-3,5.Tenslotte moest Ron Beumer heel nauwkeurig spelen om tegenstander Henk de Rijcke geen beslissend voordeel toe te staan. In een stelling met licht voordeel voor Henk besloten beide kemphanen om het punt te delen. Gezien het verleden van Ron bij de Graafse schaakclub een mooi resultaat. Daardoor werd de eindstand 1-4 voor de Gennepenaren en kunnen zij zich gaan mengen in de strijd om de ereplaatsen. Volgende wedstrijd wordt gespeeld a.s. donderdag. Dan hebben de Gennepse schakers thuisvoordeel.

Onderlinge competitie

In de onderlinge competitie worden de kaarten hevig geschud en is de spanning teruggekeerd. Dit omdat Theo Koolen zijn ongeslagen status moest inleveren doordat hij in de eerste twee ronden van de 3e en laatste cyclus van 9 schaakavonden verliezen moest incasseren tegen Jos Rongen en Huub van IJzendoorn. Behalve Ron Beumer, die in 5 schaakavonden evenzo vele punten pakte en Ronnie Rutten die slechts een halfje minder vergaarde, hebben alle achtervolgers zware schade opgelopen. Zowel titelverdediger Pierre Voss als Piet Ermers kunnen hun aspiraties op een eventueel kampioenschap wel vergeten. Immers, Piet Ermers moest in nieuwkomer Jacob Woudstra en titelkandidaat Theo Koolen zijn meerdere erkennen. Naast een tweetal remises van Pierre, moest ook hij het loodje leggen tegen Jacob, die daarmede een schitterende entree binnen de vereniging maakt. Ook de andere nieuwkomer Andry Gontsjarenko doet het uitstekend. Hij zegevierde inmiddels over routinier Marius van den Hoogen en Clemens Roland. Voor de kop betekent dit dat Theo Koolen eerste staat met 19 punten, gevolgd door Ron Beumer met 18 en Ronnie Rutten met 17 punten. Het moet gezegd dat Ronnie serieuzer werk maakt van het schaken en nu met mooie resultaten voor het eerst meestrijdt om het kampioenschap. De uitslagen van de laatste ronde waren: C.Drissen-R.Beumer 0-1, P.Voss-J.Woudstra 1-0, Th.Noij-T.Ariaans ½-½, J.Rongen-J.v.d.Hoek 1-0, P.Ermers-Th.Koolen 0-1, W.Vervoort-J.v.d.Pijl 1-0, A.Gontsjarenko-C.Roland 1-0.