Maas- en Niersbode 17 oktober 2012

MOOIE OPENING BONDSSCHAAKTEAM

Voor de avondcompetitie deed het team van Schaakvereniging Gennep in klasse 2 van de Noordbrabantse Schaakbond goede zaken. Het viertal uit Helmond werd met een 3-1 nederlaag naar huis gestuurd. Het zag er aanvankelijk niet naar uit dat het Genneps team een zege zou gaan behalen, want op alle borden moest flink gebikkeld worden in stellingen die niet overal perspectief boden. Na lang zwoegen en flink doorbijten zorgden Theo Koolen en Zivoslav Savic uiteindelijk en enigszins verrassend ieder voor een half punt. Tim Ariaans en Jan v.d. Pijl wonnen beiden hun partijen, waardoor de 3-1 eindstand werd bereikt.

Een mooie opsteker aan het begin van deze competitie.

De onderlinge competitie is inmiddels gevorderd tot en met de vijfde ronde. En daarin zijn al aardige verrassingen te noteren. Pierre Voss, gefocust op revanche voor zijns inziens slecht verlopen vorig seizoen, laat er dit maal geen gras over groeien. Zo wist hij de sterke Jos Rongen te overmeesteren en de ronde daarop niemand minder dan de regerend kampioen Theo Koolen in maar liefst 11 zetten. Ted Noij startte de competitie ook voortvarend en wist onder meer de gevreesde Piet Ermers te verschalken. Afgelopen donderdag kwam de topper Ted tegen Pierre op het programma. Dit werd een vlotte aangenomen damegambiet. Beiden waren alert op allerlei wendingen. Toen meerdere stukken van het bord verdwenen waren, namen beiden genoegen met remise, zodat op de Markt geen winnaar bestond. Ron Beumer handhaafde zijn toppositie van verleden seizoen en wist Tim Ariaans en Piet Ermers aan zich te binden. Met Pierre staat hij met 4,5 punt aan kop, gevolgd door Ted en Huub van IJzendoorn met 4 punten. Huub wist mooie zeges te behalen op Marius van den Hoogen en Chris Drissen en speelde zeer verdienstelijk remise tegen Ron. Een mooie gedeelde 3e plaats is zijn deel. Theo Koolen stond in de partij tegen Jos Rongen volledig verloren, maar kwam gelukkig weg met een remise, omdat zijn tegenstander Jos Rongen de spanning kennelijk niet meer aan kon om zo’n partij in winst om te zetten. De uitslagen van de 5e ronde waren: Ted Noij-Pierre Voss 0,5-0,5; Theo Koolen-Jos Rongen 0,5-0,5; Tim Ariaans-Ronnie Rutten 0,5-0,5; Piet Ermers-Jan v.d.Pijl 1-0; Ton Verwaayen-Chris Drissen 0-1; Zivoslav Savic-Jan Mooren 1-0 en Clemens Roland-Jozef v.d. Hoek 0-1.