Maas- en Niersbode 17 oktober 2012

Schaakvereniging Gennep begint competitie

Na 5 speelronden in de Gennepse schaakcompetitie is de eerste schifting zichtbaar. Ron Beumer en Pierre Voss zijn de trotse koplopers, beiden hoefden slechts een remise to te staan in hun gespeelde partijen. Ron toonde zijn goede vorm door in een fraaie aanvalspartij te winnen van Piet Ermers. Piet kreeg weliswaar licht materieel voordeel, maar de pionnen die Ron er voor terugkreeg bleken onstuitbaar in hun opmars. Ook bij schaken zijn het soms de gewone voetsoldaten die het grote leger de overwinning brengen.

Pierre Voss is terug op zijn vertrouwde koppositie, onder andere via een verrassend snelle overwinning op de regerend kampioen Theo Koolen. Pierre trok vlot ten aanval en won direct vanuit de opening na wat weifelende zetten van zijn opponent. Zijn enige remise moest hij in een onderling ‘markt-treffen’ afstaan aan Ted Noij. Beide spelers deden elkaar geen pijn en deelden het punt zonder grote strijd. Ted behield daarmee zijn derde plek, die hij deelt met Huub van IJzendoorn. Laatstgenoemde is een meester in het opbouwen van schaakvestigingen, en bewees dat in zijn partij tegen Ron Beumer. Hoewel Huub een dame tegen een toren verloor wist hij met het overgebleven materiaal op knappe wijze een ondoordringbaar bolwerk op te werpen. Zijn tegenstander moest berusten in remise.

Een viertal spelers volgt de koplopers op een punt achterstand. In een onderling duel bracht Jos Rongen kampioen Theo Koolen aan het wankelen, maar nam genoegen met remise. Ook de overige twee achtervolgers, Tim Ariaans en Ronnie Rutten, bestreden elkaar. In een onorthodox duel met lange rokades van beide spelers eindigde de schaakstrijd onbeslist.

Goed nieuws kwam er ook van het bondsteam. Na de degradatie van afgelopen seizoen aast het team weer op een kampioenschap. De eerste stap is gezet: de thuiswedstrijd tegen HSC D uit Helmond werd na een zware strijd met 3-1 gewonnen. Theo Koolen en invaller Zivoslav Savic remiseerden, Tim Ariaans en Jan van der Pijl zorgden voor de winnende punten.