Maas- en Niersbode 14 november 2012

Kampioen Theo Koolen verliest opnieuw

In de strijd om het kampioenschap van de schaakvereniging Gennep in het clublokaal Hotel de Kroon heeft Theo Koolen afgelopen donderdagavond opnieuw een gevoelige nederlaag geleden. Tegen Ron Beumer leek hij lange tijd uitzicht op remise te hebben, toen Ron echter met z’n torens op de zevende rij kon binnendringen was de tweede nederlaag van Theo een feit. Eerder in de competitie verloor hij in een miniatuur partijtje van slechts dertien zetten van Pierre Voss. Zijn achterstand op Pierre bedraagt nu na acht ronden reeds twee en een half punt. Er worden tot mei volgend jaar totaal 27 ronden gespeeld. Er is dus nog veel mogelijk.

Veel beter speelt op dit moment Ted Noij. Hij versloeg Tim Ariaans, die zich met zwart verdedigde met een opstelling die door de Rus Tschigorin meer dan 100 jaar geleden voor het eerst werd gespeeld. Tim had het goed voorbereid en overleefde de opening zonder problemen. Maar het vervolg was duidelijk minder. Ted profiteerde hiervan en kon een overweldigende stelling opbouwen. In plaats van de trekker over te halen, liet hij zijn tegenstander lange tijd spartelen. In het verre eindspel, na bijna vier uur spelen, won Ted alsnog de partij. Hij had dit al veel eerder moeten doen. Ted staat nu tweede met 6,5 punt uit 8 partijen, een punt achter op Pierre Voss.

Verrassend waren de overwinningen van Jan van der Pijl tegen Jos Rongen en, in mindere mate, Huub van IJzendoorn tegen Ronnie Rutten. Verrassend omdat zowel Jos als Ronnie hoger ingeschat moeten worden dan hun tegenstanders. Jos kwam tegen Jan van der Pijl wel beter te staan, maar deze verdedigde zich goed. Toen de aanval niet doorsloeg en Jos ook nog een pion liet instaan, gaf hij op. Wel wat vroeg, maar Jan was er niet minder gelukkig om.

Uitslagen:

Z Savic – P Voss 0 – 1; Th Noij – T Ariaans 1 – 0; R Beumer – Th Koolen 1 – 0; P Ermers – C Drissen 1 – 0; R Rutten – H van IJzendoorn; J van der Pijl – J Rongen 1 – 0.