Maas- en Niersbode 28 november 2012

SCHAKER PIERRE VOSS OP NAAR REVANCHE

Aan het eind van vorig seizoen moest Pierre Voss genoegen nemen met een voor zijn doen zeer bescheiden en gedeelde 3e en 4e plaats. Dit jaar laat hij zien zijn zinnen te zetten op een hernieuwd kampioenschap. Na de 1e cyclus van 9 schaakavonden prijkt hij immers ongeslagen aan kop met een voorsprong van 1,5 punt op nummer twee. Zeer gemotiveerd trekt Pierre in elke partij weer ten strijde en weet zijn tegenstanders tot schier onoplosbare problemen te drijven. Zo wist hij de kampioen van het vorige seizoen Theo Koolen eenvoudig te verschalken, alsmede de gevreesde Ron Beumer te vloeren. Beide laatsten gingen hem in het vorige seizoen voor in de eindrangschikking. Dit seizoen laat hij zien weer in topvorm te zijn. Tijdens de afgelopen competitieavond kwam Pierre door een opgenomen bye niet in actie, maar zag hoe de partij tussen Ron Beumer en Ted Noij een enerverend karakter had. De ene keer stond Ron gewonnen, de andere keer weer Ted. Op het scherpst van de snede werd gestreden, doch een winstvoering werd door beiden niet gevonden. Na herhaling van zetten berustten de kemphanen in remise. Daarmede behield Ted zijn ongeslagen status. Piet Ermers kon het deze avond niet bolwerken tegen Theo Koolen, die niet nog meer terrein wilde verliezen en het punt na lang combatten naar zich toe trok. Wat Jos Rongen ook probeerde tegen Huub van IJzendoorn om hem in een matvoering te krijgen, het lukte niet. De taai verdedigende Huub wist uiteindelijk toch nog een remise er uit te slepen. Zivoslav Savic zette in zijn partij tegen Jan van der Pijl in op een aanval op tegenstander’s koningsveste. Dat leverde een niet meer te voorkomen matvoering op en het punt. Wim Vervoort deed, wat van hem mocht worden verwacht en behaalde het punt tegen Clemens Roland. Volgende week donderdag begint de 2e cyclus van 9 schaakrondes.

Stand na 9 ronden: . P. Voss 8,5pt., 2. Th. Noij 7pt. 3. R. Beumer 6,5pt. 4/6. Th. Koolen,

P. Ermers en Z. Savic 6 pt., 7/8. H.v.IJzendoorn en T.Ariaans 5,5pt., 9.R.Rutten 5 pt., 10.C.Drissen 4,5pt., 11/13. J.Rongen, J.v.d.Pijl, W.Vervoort 4 pt. 14. J.Mooren 3,5pt., 15/16.J.v.d.Hoek en T.Verwaaijen 2,5pt., 17/21. M.Stevens, F.Maassen, M.v.d.Hoogen, J.Woudstra en C.Roland 1,5pt.