Maas- en Niersbode 6 februari 2013

Schaker Pierre Voss neemt verder afstand

In de onderlinge competitie van schaakvereniging Gennep heeft Pierre Voss een tweetal goede weken achter de rug. Eerst wist hij kampioen Theo Koolen te overmeesteren, waarna hij zag hoe Ted Noij in dezelfde weken niet verder kwam dan twee remises. Hierdoor is zijn voorsprong op nummer twee Ted op twee punten gekomen. Met nog 10 ronden te gaan een riante voorsprong om zijn missie voor een herhaald kampioenschap tot een goed einde te brengen.

Met zwart bediende Pierre zich Siciliaans tegen Theo. De fianchettering, ontwikkeling op de lange diagonaal, van zijn loper is bij hem erg favoriet en daarom voor tegenstanders moeilijk te bestrijden. Altijd zoekt Pierre naar actieve en fijne dieptezetten om zo goed en snel mogelijk het initiatief in handen te krijgen. Zo ook tegen Theo. Wat Theo zelf aan agressiviteit in bracht het mocht niet baten. Superieur loodste Pierre zijn troepenmacht naar voren die uiteindelijk de beslissing bracht en Theo moest capituleren. Ted zwoegde met Christiaan om een gewonnen stelling in winst om te zetten. Doordat hij niet de goede zetten vond en de koning in een heikele situatie terecht kwam, werd het remise door eeuwig schaak.

Verrassend was de zege van Tim Ariaans op Ron Beumer, waardoor Tim de mooie vijfde plek behield. De strijd om de 2e en 3e plaats vervolgt in zekere spanning. Flink wordt er gestreden. Dat kun je wel zeggen van Piet Ermers, die de taaie Christiaan Drissen wel op de knieën wist te krijgen en zo het punt opstreek. Theo Koolen revancheerde zich voor het verlies in de week eerder door nu Huub van IJzendoorn te doen capituleren. Ron Beumer deed ook iets terug en wist Ronnie Rutten aan de zegekar te binden. De verdere uitslagen: Jos Rongen-Ted Noij 0,5-0,5, J.v.d.Pijl-J.v.d.Hoek 1-0. De stand aan kop is: 1.P.Voss 15ptn, 2.Ted Noij 13 ptn., 3.Piet Ermers 12,5 pnt. 4 en 5 Theo Koolen en Tim Ariaans 12 pnt. 6. Ron Beumer 11pnt.