Maas- en Niersbode 6 maart 2013

Opnieuw overwinning Genneps schaakteam

Een vijftal schakers van de schaakvereniging Gennep won afgelopen vrijdag met 3 – 2 tegen en in Druten. Druten is nieuwkomer in de zogenaamde Drie Provinciën competitie. Een competitie tussen teams uit het oosten van Noord Brabant, het zuiden van Gelderland en het noorden van Limburg. Met de komst dit seizoen van Strijd Met Beleid (SMB) uit Nijmegen en Druten is het aantal deelnemende verenigingen uitgebreid tot 10.

Gennep was dit seizoen in deze competitie slecht begonnen door nederlagen tegen Nijmegen en Boxmeer. Herstel volgde tegen Langenboom, dat thuis met 3 – 2 verslagen werd. In de wedstrijd tegen Druten trof Theo Koolen het niet. Aan het tweede bord spelend kreeg hij een zeer sterke tegenstander voor gezet. Druten had blijkbaar gekozen voor een tactische opstelling door hun duidelijk beste speler niet, zoals gebruikelijk, aan het eerste bord te plaatsen maar aan het tweede bord. Theo kwam na een een Siciliaanse opening zwaar onder druk. Na een pion achter te zijn gekomen, vocht hij sterk terug en even leek zijn tegenaanval ook iets op te leveren. Zijn ijzersterke tegenstander pareerde echter alle dreigingen en een tweede aanvalsgolf overleefde Theo niet. Inmiddels had Cristiaan Drissen aan bord vier met een fraaie combinatie beslissend materiaal gewonnen waardoor een 1 - 1 tussenstand op het bord stond. Marius van den Hoogen, aan het derde bord, stond lange tijd ongeveer gelijk. De bezetting van de zevende rij met een toren leek hem de overwinning te kunnen brengen. Hij won ook een pion. Maar Marius moest oppassen, zijn tegenstander dreigde met een pion te promoveren. De remise, die uiteindelijk werd overeengekomen, was een terecht resultaat van een door beide spelers goed gespeelde en spannende partij. Ton Verwaaijen aan het vijfde bord speelde tegen een geroutineerde tegenstander. Ton stond zeker niet slechter, eerder zelfs beter, toen hij na ongeveer drie uur spelen een remise aanbod van zijn tegenstander aannam. Een juiste keuze omdat aan het eerste bord Pierre Voss duidelijk beter stond. Hij had direct na de opening materiaal gewonnen. Langzaam maar zeker bouwde hij zijn voordeel uit zonder zijn tegenstander ook maar een kans te geven. Een kwartiertje nadat Ton remise had aangenomen was de overwinning voor zowel Pierre als het team uit Gennep binnen. Een fraaie 3 - 2 overwinning voor het Gennepse team, dat overigens in steeds wisselende samenstelling speelt. In deze competitie volgen in maart en april nog twee thuiswedstrijden tegen Beuningen en Bergen.