Maas- en Niersbode 27 maart 2013

Schakers uit Gennep naar derde plaats.

Dankzij een 3,5-1,5 overwinning op oud kampioen Beuningen is het Gennepse schaakvijftal opgerukt naar de derde plaats in de 3-provinciëncompetitie. Gezien de wel zeer matige start, 2 nederlagen, een mooie come-back.

Marius v.d. Hoogen maakte snel korte metten met opponent Marinus Mulders. Marinus gaf kort voor het onvermijdelijke mat de pijp aan Maarten. Het eerste puntje was binnen.

Aan het eerste bord moest Pierre Voss na harde strijd het punt aan tegenstander Mark Achterberg laten. Zeker geen schande, wanneer je met zwart tegen een aanzielijksterker geachte speler moet spelen. Daarmee was de stand weer gelijk: 1-1.

Bord 4 leverde een remise op. Mark Stevens behaalde na langdurig en nauwkeurig laveren weliswaar een klein voordeeltje te behalen, doch dit was niet voldoende om daarmee de volle winst binnen te halen; 1,5-1,5.

Roekeloze Ron Beumer offerde aan het derde bord ongewild een toren met pion tegen een paard in de beginfase van z’n partij. Tegenstander gulzige Gerrit Gerrits verslikte zich in het middenspel en gaf daarmee al het aangeboden voordeel terug. Hij raakte dermate van slag, mede door tijdnood, dat hij zelfs helemaal met lege handen kwam te staan; 2,5-1,5.

De beste prestatie kwam op naam van Theo Koolen. Na een lange tijd gelijk opgaande strijd, waarin ook opponent Jermo Kooymans kansen kreeg, bracht uiteindelijk een sterke vrijpion de beslissing in het voordeel van Gennep; 3,5-1,5.

De volgende wedstrijd wordt weer in Gennep gespeeld. Op 18 april ontvangen we Bergen in ons clubhuis De Kroon. Misschien kunnen we dan dichter bij koploper Nijmegen komen.