Maas- en Niersbode 18 september 2013

Schaakvereniging Gennep start nieuw seizoen

Donderdag 12 september begon Schaakvereniging Gennep aan de nieuwe competitie. De eerste speelronde bood direct veel spektakel, zo moest kampioen Pierre Voss tot het uiterste gaan om de sluwe Josef van den Hoek te verslaan. Lange tijd was Josef gelijkwaardig, en in het verre eindspel probeerde hij zelfs voor de winst te gaan. Hij overspeelde echter zijn hand en verloor een paard en vervolgens de partij, waardoor Pierre ongeschonden aan het seizoen kon beginnen. Dat laatste kon niet gezegd worden van vice-kampioen Theo Koolen. In een strategische partij kreeg hij met zwart geen vat op Ronnie Rutten. De zwartspeler probeerde zijn stukken te activeren, terwijl Ronnie joeg op een zwakke pion en daar uiteindelijk succes mee had. In het eindspel maakte Theo een foutje waar Ronnie dankbaar van profiteerde. Een tweede pion voorsprong was genoeg voor de overwinning, waarmee de eerste verrassing van het seizoen een feit was.

Verrassend sterk schoot ook Clemens Roland uit de startblokken. In zijn bekende aanvallende stijl zette hij tegenstander Jan Mooren met de rug tegen de muur. Een gevaarlijke penning leek tot stukwinst te leiden, maar helaas slopen er kleine slordigheidjes in zijn spel, waarna Jan uiteindelijk de partij toch naar zich toe kon trekken. De enige remise viel te noteren in de partij tussen Marius van den Hoogen en Jos Rongen. De sterke Marius is een geduchte outsider voor de titel, maar moest direct vol aan de bak. Hij kwam twee pionnen achter maar bleef met actief spel druk houden op de vijandige stelling, waarna Jos berustte in remise. Het mooiste spektakelstuk van de dag brachten Piet Ermers en Tim Ariaans op het bord. In een ware wild-west-partij gingen beide spelers vol voor de winst. Piet trok uiteindelijk aan het langste eind, nadat zijn opponent een kansrijke aanval overzag. In de partij van Christiaan Drissen tegen Ted Noij kwam laatstgenoemde nimmer in gevaar en won gemakkelijk.

De competitie biedt nog plaats voor nieuwe spelers. Wekelijks wordt op donderdagavond gespeeld. Belangstellenden zijn van harte welkom om vrijblijvend een kijkje te komen nemen, of om een partijtje mee te spelen. Bent u een beginnend schaker, of wilt u de strijd eens aanbinden met ervaren clubschakers? Loop gerust eens binnen! Aanvang van de speelavonden is 20.15 uur, het speellokaal is in Hotel de Kroon, aan de Markt in Gennep.