Maas- en Niersbode 16 oktober 2013

SCHAAKBLINDHEID KAMPIOEN PIERRE VOSS

In de 5e ronde van de onderlinge competitie van Schaakvereniging Gennep heeft Pierre Voss een verrassende en ook een onverdiende nederlaag geleden. In de partij tegen Tim Ariaans bouwde Pierre geleidelijk aan zijn voordeel uit. Hij offerde een loper voor twee pionnen en verkreeg een gewonnen stelling. Op het moment dat hij het punt naar zich toe wilde trekken beging hij een schaakblindheid van formaat. Denkend met de toren tegenstanders dame verder in het nauw te drijven, overzag Pierre dat dat veld dubbel verdedigd was en gaf zo een toren weg. Gedesillusioneerd gaf Pierre op. Dat was vorige week wel anders toen hij vanaf acquit en in rap tempo en in onvervalste stijl Ronnie Rutten aan de zegekar bond. Ook Ted Noij moest een onverwachte nederlaag incasseren tegen Piet Ermers. Deze partij die vanaf het begin gelijk maar ook scherp op ging verdiende in feite geen winnaar. Doch toen Ted in het eindspel met een vrijpion verzuimde Piet’s belangrijke paard op te ruimen en mede daardoor de belangrijke pion verloor was het voor Piet een fluitje van een cent om deze verkregen pluspion tot een gewonnen eindspel te voeren. De nog ongeslagen Piet is goed op dreef, want hij wist eerder Pierre op een remise te houden en te winnen van Zivoslav Savic en de ijzersterke Tim Ariaans. Hierdoor bezet hij samen met Ron Beumer een gedeelde eerste plaats. Marius van den Hoogen is weer in staat vol aan de competitie deel te nemen en met resultaat. Deze avond wist hij na een flink gevecht Jan van der Pijl te overmeesteren. Met de mooie resultaten eerder bezet hij een gedeelde 5e plaats. Een enerverende strijd leverden Christiaan Drissen en veteraan Jozef van de Hoek. Ergens in het spel had Christiaan een goede stelling verkregen maar de taaie Jozef liet zich niet gewonnen geven en streed terug met als resultaat een mooie remise.

De overige uitslagen: Theo Koolen-Jan Mooren 1-0, Ton Verwaaijen-Jos Rongen 0-1, Clemens Roland- Zivoslav Savic 0-1. Ron Beumer had een oneven bye, goed voor een punt.

Voor meer informatie naar: Schaakvereniginggennep.nl.