Maas- en Niersbode 23 oktober 2013

Jan van Deursen 1930-2013

Maandag 14 oktober j.l. overleed op 83-jarige leeftijd Jan van Deursen. Jan was het enige nog in leven zijnde erelid van de schaakvereniging Gennep. Na een korte tijd lid geweest te zijn van 1967 tot 1970, meldde hij zich opnieuw aan in 1981. Belangrijk voor de vereniging was dat Jan in 1985 niet alleen voorzitter werd, maar ook de feestcommissie ter gelegenheid van het vijftig jarig jubileum van de vereniging leidde. En dat jubileum werd toen goed gevierd. Onder meer werd een simultaan georganiseerd met de grootmeesters John van der Wiel en Paul van der Sterren. Meer dan 80 schakers uit Gennep en omstreken zorgden voor een volle zaal in Hotel de Kroon. Mede hierdoor steeg het aantal leden van 18 in 1985 tot het voor de schaakvereniging Gennep record aantal van 36 leden in 1987.

Jan bleef nog tot 1993 voorzitter en achteraf kan vastgesteld worden dat deze jaren de meest succesvolle jaren van de vereniging waren. Na jaren van afwezigheid werd er weer meegedaan met de competitie van de Nederlandse Schaakbond. Naast de interne competitie werd een snelschaak en rapid competitie ingevoerd. Een apart stokpaardje van Jan was het jeugdschaken, dat hij enkele jaren zelf leidde. En het aantal leden bleef voor Gennepse begrippen onverminderd hoog.

Jan was een sterke schaker. Dat bleek al direct in het eerste seizoen waarin hij lid was. In 1968 werd hij achter Karel Polman en Ted Noij derde in de onderlinge competitie. En, nadat hij zich in 1981 opnieuw aangemeld had, volgde op schaaktechnisch gebied zijn hoogtepunt door met Dick Krouwel gedeeld kampioen van de vereniging te worden. Later in het seizoen 1987/88 volgde nog een derde plaats achter Pierre Voss en Wim Weekers. In 1996 tijdens de viering van het 60 jarig bestaan van de schaakvereniging Gennep werd Jan van Deursen tot erelid benoemd.