Maas- en Niersbode 8 januari 2014

PIET ERMERS DOET UITSTEKENDE SCHAAKZAKEN

In de 13e ronde van de onderlinge competitie van Schaakvereniging Gennep is Piet Ermers voor het eerst erin geslaagd van kampioenskandidaat en geroutineerde Theo Koolen te winnen. Nooit lukte het hem dit. Het bleef hoogstens bij remise. Maar deze keer tapte hij uit een ander vaatje. In de onderlinge partij kwam Theo nimmer in zijn spel. Piet bepaalde de koers en had voortdurend het initiatief. Hierdoor kon hij een pion winnen. Juist deze pion zorgde ervoor dat Piet juist dat beetje meer had om het initiatief uit te breiden. In het naderende eindspel waren de betere vooruitzichten dan ook voor Piet. Dit leverde hem een zodanige positie op dat hij een stuk kon winnen. Dit liet Theo verder niet toe en streek de zeilen. Theo moest een plaats lager op de ranglijst aanvaarden, terwijl Piet Theo op een half punt is genaderd en nog maar anderhalf punt op de nieuwe koploper Ron Beumer. In zijn partij tegen Ton Verwaaijen was hij aan zijn stand verplicht ook Ton te verschalken. Dit lukte uiteindelijk na een moeizame strijd. Kampioen Pierre Voss had het in zijn partij tegen Huub van IJzendoorn moeilijk. Huub haalde alles uit de kast om gelijke tred met Pierre te houden. Dat lukte uitstekend tot in het eindspel. Waar hij op jacht kon gaan om Pierre’s toren te verschalken, koos hij voor een ander pad en dit werd hem fataal. Nadat hij een pion moest inleveren was zijn stelling hopeloos geworden. Dit leidde ook nog naar een verkeerde koningzet wat een aanvullend stuk kostte.

Dit was teveel voor Huub en hij staakte de strijd. Een narrow escape voor de kampioen.

Meldden wij een aantal weken geleden dat wij Michael van Ginneken als nieuw lid mochten verwelkomen. Nu is wederom een nieuw lid toegetreden te weten Ton Thijssen en terug van weggeweest is Andrej Gonstjarenko. Zowel Michael als Ton gaven deze ronde opnieuw hun visitekaartje af en wisten te winnen van Jos Rongen respectievelijk Andrej. In de partij van Christiaan Drissen tegen Ted Noij kreeg eerstgenoemde niet zijn revanche. Nadat al vroeg een stuk verloren ging tegen twee pionnen en Ted de partij vervolgens mooi uitspeelde gaf Christiaan de Pijp aan Maarten. Door deze zege bleef Ted en met hem Tim Ariaans en Piet Ermers in het kielzog van de koplopers.