Maas- en Niersbode 29 januari 2014

Gennepse schakers ten onder tegen Langenboom.

Afgelopen vrijdag speelde schaakvereniging Gennep haar derde wedstrijd in de 3-provinciëncompetitie. Het ging om een uitwedstrijd tegen koploper Langenboom. Al vrij snel werd duidelijk waarom onze tegenstanders aan de kop van de ranglijst staan. Clemens Roland trok weer als vanouds ten strijde maar stuitte op de hechte defensie van zijn opponent, die daarna zelf het initiatief nam en de partij naar zich toe trok, 1-0. Ook Chris Drissen beet zich stuk op de verdediging van Marton en moest het moede hoofd in de schoot leggen, 2-0. Het leek een trieste avond te gaan worden, ware het niet dat good old Ted Noij plotseling zijn tanden liet zien. Geduldig als altijd weerde hij de aanvalsgolven van Eric af, om daarna zelf het roer in handen te nemen en bekwaam de zege te grijpen, 2-1. Dit inspireerde debutant Ton Thijssen kennelijk zo, dat tegenstander Theo Gerrits niet verder kwam dan remise door eeuwig schaak, 2,5-1,5. Team captain Ron Beumer had lange tijd het initiatief tegen Henk v.d. Wijst en kwam uiteindelijk in een stelling terecht met gelijke kansen, Een iets actievere stelling van Henk tegen groot tijdvoordeel voor Ron. Laatstgenoemde greep echter mis waardoor hij z’n toren en daarmee de partij aan z’n opponent liet, 3,5-1,5. Met deze nederlaag is Gennep in een grote groep van teams met 2 punten terecht gekomen. Volgende wedstrijd is in februari, thuis tegen Wijchen.