Maas- en Niersbode 2 april 2014

s.v. Gennep ziet koplopers verder weglopen.

Het Gennepse schaakteam leed in de uitwedstrijd tegen Beuningen een nipte, maar belangrijke nederlaag. Na het 3-2 verlies verlieten onze matadoren teleurgesteld het Beuningse bastion, dat ze zo graag hadden willen slechten. Achteraf kunnen we ook niet anders concluderen, dat deze winst er niet in gezeten heeft.

Aan het derde bord werd Ton Thijssen compleet onder de voet gelopen. Zijn slecht ontwikkelde stelling gaf tegenstander Gerrit Gerrits beslissend voordeel en snel daarna ook de winst, 1-0.

De Gennepenaren kwamen sterk terug door verdiende winstpartijen van achtereenvolgens Pierre Voss aan het eerste, en Ron Beumer aan het tweede bord, 1-2. Marcel Lever moest met lede ogen toezien hoe Pierre hem dwong een loper en daarmee de partij in te leveren. Henk v.d. Berg werd door Ron zover teruggedrongen dat pionpromotie niet meer te vermijden was. Er bleef Henk niets anders dan opgeven.

De borden 4 en 5 moesten de beslissing brengen. Helaas waren Ton Verwaaijen en Clemens Roland niet bij machte om hun respectievelijke tegenstanders Benno Sterenborg en Oscar Hattem een half puntje te ontfutselen, laat staan een overwinning te behalen. Beiden verloren omdat hun tegenstanders simpelweg beter speelden, 3-2.

Door deze nederlaag blijft Gennep steken op 4 punten, terwijl koploper Nijmegen 10 tellers verzameld heeft. Daarmee is de koppositie buiten zicht geraakt. Op 15 april volgt de uitwedstrijd tegen Grave.