Maas- en Niersbode 9 april 2014

Schaakcompetitie Gennep nadert climax.

De interne competitie om het kampioenschap van de schaakvereniging Gennep bevindt zich in de beslissende fase. Afgelopen donderdag werd in clublokaal Hotel de Kroon de 24e ronde gespeeld. Totaal worden er 27 ronden gespeeld. Vooraf aan deze ronde stond Pierre Voss aan kop met 17 punten, op slechts een half punt gevolgd door Ron Beumer en Tim Ariaans. Ook Ted Noij, met 1 punt achterstand op de koploper, was zeker nog kansrijk. Hij speelde deze ronde met de witte stukken tegen Ron Beumer. Vooraf was duidelijk dat alleen de winnaar nog kansen op het kampioenschap zou behouden. Vanuit een Siciliaanse opening werd lange tijd de theorie gevolgd. Ron offerde op zet negen een pion. Een voortzetting die bekend is uit de theorie en zwart goede kansen biedt. Om de pion te kunnen behouden moest Ted heel precies spelen. En dat lukte hem niet. Toen twee machtige lopers van zwart zijn koningsstelling onder vuur namen bezweek hij. Een zeer fraaie partij van Ron.

Een waar spektakel stuk werd de partij die Tim Ariaans speelde tegen Ton Thijssen. Tim speelde met zwart opnieuw zijn favoriete Scandinavische opening. Hij stond zeker niet slecht. Ton is echter een aanvalsspeler van het zuiverste water. Ook nu offerde hij een volle toren om z’n tegenstander mat te kunnen zetten. Lang verdedigde Tim zich goed. Ton leek niet verder te kunnen komen dan een remise door eeuwig schaak. Na bijna vier uur spelen, met weinig tijd nog op z’n klok, miste Tim de beste verdediging en verloor toch nog. Een waar spektakel stuk en zeker een van de hoogtepunten van de interne competitie van dit seizoen.

De partij is na te spelen op de site http://www.schaakvereniginggennep.nl

Piet Ermers was de tegenstander van Pierre Voss. Piet was lange tijd kanshebber op een van de bovenste plaatsen. Eerder in de 1e en 2e cyclus van de competitie waren hun partijen remise geworden. Een fout direct na de opening werd Piet onmiddellijk fataal. Pierre won vrij eenvoudig een toren en vervolgens de partij.

Met nog drie ronden te spelen zijn Pierre Voss en Ron Beumer de belangrijkste kanshebbers op het kampioenschap. Voor Ron zou het z’n eerste titel zijn.

Overige uitslagen: R Rutten – H van IJzendoorn 0 – 1; Th Koolen – Z Savic 1 – 0; C Drissen - J van den Hoek 1 – 0; T Verwaaijen – J Rongen 0 – 1; C Roland – J van der Pijl 0 – 1.