Maas- en Niersbode 10 september 2014

Schaakvereniging Gennep klaar voor nieuwe seizoen

Aanstaande donderdag, 11 september, gaat het nieuwe seizoen van de Schaakvereniging Gennep van start met de eerste ronde van de interne competitie. Gespeeld wordt iedere donderdag in het clublokaal Hotel de Kroon. Aanvang van de partijen 20.15 uur. In totaal zullen 27 ronden gespeeld worden, waarna, eind april 2015, de nieuwe kampioen vast moet staan. Regerend kampioen Pierre Voss zal zijn titel verdedigen. Dat zal dit seizoen zeker niet meevallen. Niet alleen zal hij moeten afrekenen met Theo Koolen, Ted Noij en Ron Beumer, drie schakers die vorig seizoen gezamenlijk op de 2e plaats eindigden op korte afstand van de kampioen. Deze keer echter zal zich zal in de persoon van Ton Thijssen een zeer waarschijnlijk groter probleem in de weg stellen. Nadat hij gestopt was met werken is Ton eind vorig jaar uit Den Haag naar Gennep verhuisd. In Den Haag was hij al lid van twee schaakverenigingen en ook komend seizoen zal hij naast in Gennep ook spelen bij de sterke vereniging PION uit Groesbeek. Naar eigen zeggen besteedt hij het grootste gedeelte van zijn vrije tijd aan schaken. Vooral op het internet. Ook heeft hij afgelopen zomer met goed resultaat aan enkele toernooitjes in de regio deelgenomen. Hij gaat voor niets anders dan het kampioenschap, een anderresultaat zou een teleurstelling zijn. Tot slot moeten bij de kanshebbers zeker ook Tim Ariaans en Piet Ermers genoemd worden. Zij eindigden de laatste jaren steevast in de top van de ranglijst en hebben de overige kanshebbers, uitgezonderd natuurlijk nieuwkomer Ton Thijssen, allen al een of meerdere keren verslagen.

Extern speelt de SV Gennep mee in de 2e klasse van de Avondcompetitie van de Noord Brabantse Schaakbond. Zeven wedstrijden staan op het programma tegen teams uit het oostelijk gedeelte van Brabant. Gespeeld wordt aan vier borden. Vorig seizoen eindigde Gennep in de middenmoot. Als Ton Thijssen ook in deze competitie gaat spelen zal er ongetwijfeld een hogere plaats uitrollen.

Tevens wordt deelgenomen aan de Drie Provinciën Competitie. Dit jaar wordt alweer de 53e editie gespeeld van een competitie tussen tien teams uit Limburg, Noord Brabant en Gelderland. Een competitie welke elk jaar georganiseerd wordt door een van de teams. Dit seizoen is het de beurt aan onze vereniging. De competitie loopt van oktober 2014 tot mei 2015 en sluit met een gezellige slotavond. Dit jaar dus in Gennep. In Hotel de Kroon zullen dan zo’n vijftig schakers van de partij zijn.

Tot slot zal er voor de leden van de vereniging een snelschaak- en een rapidkampioenschap gespeeld worden. Het snelschaken vindt plaats donderdag voor de carnaval en het rapid op twee donderdagen na afloop van de interne competitie in mei 2015.

Het wel en wee van de Gennepse schakers is te volgen op de website www.schaakvereniginggennep.nl . Vorig seizoen namen 20 leden aan de interne competitie deel. Om de vereniging verder te versterken zijn nieuwe leden van harte welkom. Als u zich donderdagavond om 20.15 uur in Hotel de Kroon aanmeldt kunt u direct meespelen in de interne competitie. Het is niet noodzakelijk om iedere donderdag aanwezig te zijn, er wordt ingedeeld op basis van de aanwezige leden.