Maas- en Niersbode 22 oktober 2014

Schaakvereniging Gennep

Schaker Van den Hoogen in grootse vorm

De interne competitie van de Schaakvereniging Gennep kent na 6 ronden een verrassende koploper. Marius van den Hoogen beleeft een droomstart en weet voorlopig alle favorieten voor te blijven. Nadat hij eerder overtuigende winstpartijen had neergezet tegen sterke opponenten had hij afgelopen week over geluk niet te klagen. In een boeiende partij tegen Ted Noij kwam hij aanvankelijk een pion achter, maar knokte zich knap terug. De meeslepende schaakstrijd kostte beide spelers veel bedenktijd en leidde tot wederzijdse tijdnood. In de slotfase kwam Ted met een onstuitbare pionnenopmars. Met nog een dikke minuut op de klok promoveerde hij resoluut een pion tot dame en leek afwikkeling naar winst een formaliteit. Echter, door de promotie blokkeerde de dame het enige vluchtveld voor de koning. Marius greep het buitenkansje direct aan en met een kleine torenzet werd de vijandelijke koning pardoes mat gezet. Met slechts 15 seconden bedenktijd resterend, in een verloren stelling. Een Houdini-achtige ontsnapping, of juist het geluk van een echte kampioen? Het levert hem in ieder geval een ongedeelde koppositie op, waar vooraf niemand op had gerekend.

De achtervolgers hijgen hem echter in de nek. Een drietal favorieten bestaande uit Pierre Voss, Tim Ariaans en Ton Thijssen volgt op een half punt achterstand en loeren op zijn scalp. Vooralsnog geniet Marius volop van zijn nieuwe status. Opvallend zijn ook de prestaties van Christian Drissen. Met zijn derde zege op rij steeg hij naar een knappe vijfde plaats. Vorige week klopte hij sensationeel Theo Koolen, deze week was hij met een mooie aanval Maikel van Ginneken de baas.

Het Avondteam verloor helaas de eerste bondswedstrijd van het nieuwe seizoen. Na een felle strijd was Combinatie uit Asten met 1,5 – 2,5 te sterk. Tim Ariaans won, Theo Koolen speelde gelijk. Helaas moesten Zivoslav Savic en Jan van der Pijl het hoofd buigen, waardoor de gasten er met de winst vandoor gingen.