Maas- en Niersbode 3 december 2014

Schaker Clemence Roland stunt opnieuw.

Aan het begin van het seizoen, tijdens de Drie Provinciλn Competitie wedstrijd tussen Vrijpion uit Boxmeer en de Schaakvereniging Gennep verraste Clemence Roland vriend en vijand door het Gennepse team een vroege voorsprong te bezorgen, welke later op de avond door zijn teamgenoten uitgebouwd werd naar een ruime 4,5 – 0,5 overwinning. Afgelopen donderdagavond in clublokaal bij Hotel de Kroon was het ook voor de interne competitie raak. Huub van IJzendoorn leek in het begin van de partij alle troeven in handen te hebben. Maar Clemence was slim met zijn h-pion opgerukt en Huub kwam in tijdnood. Clemence veerde letterlijk uit z’n stoel op. Meer staand dan zittend voerde hij in rap tempo zijn zetten uit waardoor de schaakklok het zwaar te verduren kreeg en hij Huub niet de gelegenheid gaf in de tijd van zijn tegenstander na te denken. En toen ging Huub in de fout. Op de 47e zet speelde hij zijn pion naar d4. Dat was de blunder, gaf Huub na de partij aan. Clemence kon toen z’n pion tot dame promoveren en de partij relatief makkelijk winnen. Aan de kop van de ranglijst veranderde er niets omdat zowel Pierre Voss als Ton Thijssen hun partij tegen Jan Mooren, respectievelijk Jan van der Pijl wonnen. Pierre blijft met 10,5 uit 12 partijen een punt voorstaan op Ton. Piet Ermers verloor zijn gedeelde derde plaats. Tegen Ted Noij stond hij lange tijd goed. In het middenspel maakte Piet toch teveel foutjes waardoor Ted af kon wikkelen naar een toreneindspel met een machtige vrijpion op de d-lijn. Piet probeerde nog met zijn beide torens op de zevende rij via een eeuwig schaak remise te bereiken. Dat plan kon Ted echter voorkomen en vervolgens was de machtige vrijpion beslissend. Marius van den Hoogen blijft zich handhaven in de subtop. Na zijn remise tegen Ronnie Rutten staat hij op een met Ted Noij gedeelde vierde plaats met 8,5 uit 12 partijen.

Uitslagen donderdag 27 november: R Rutten – M van den Hoogen 0,5 – 0,5. P Ermers – Th Noij 0 – 1; P Voss – J Mooren 1 – 0; T Thijssen – J van der Pijl 1 – 0; J Rongen – Th Koolen 0 – 1; C Roland – H van IJzendoorn 1 – 0; C Drissen – Z Savic 1 – 0; T Verwaaijen – J van den Hoek 0,5 – 0,5.