Maas- en Niersbode 24 december 2014

TIM ARIAANS WEERSTAAT SCHAKER PIERRE VOSS

In het clublokaal van Hotel de Kroon werd afgelopen donderdag de 14e ronde verspeeld. In de partij van Pierre Voss tegen naaste belager Tim Ariaans kreeg hij behoorlijke tegenstand te duchten. Pionnen en stukken werden flink in stelling gebracht en maar kijken wie dan het eerst een fout maakt. Dat gebeurde niet met gevolg dat het bord overeind bleef met behoorlijk wat materiaal. Toch kwam Pierre steeds sterker te staan in de verdere ontwikkeling van zijn stukken welke een open lijn voor hem opleverde. Heel veel energie werd in de partij gestoken om het beste eruit te halen. Tim zag de dramatiek op hem afkomen, want na verdere schermutselingen keek hij al gauw tegen twee pionnen achterstand aan. Toen Pierre een mooie en winnende combinatie over het hoofd zag, glom voor Tim een verbetering van zijn kansen. En die kwamen. Zijn sterke koning posteerde zich in het centrum en nadat Pierre een vingerfout maakte met zijn koning en daardoor prompt de voorsprong van twee pionnen verloor, trok de energie in hem weg en werd vervolgens zijn remiseaanbod door de ook moe gestreden Tim aanvaard.

Piet Ermers had taaie tegenstand te duchten van Huub van IJzendoorn. Doch toen Huub in het eindspel meende zijn loper te kunnen afruilen, kwam hij in zetdwang en kon Piet de zege naar zich toetrekken. Jos Rongen wist eerst in het eindspel met alleen pionnen de taaie Ton Verwaaijen te verschalken. Ronnie Rutten moest het afleggen tegen Ted Noij. Door een minder goede voortzetting van Ronnie in de opening kon Ted aan pionverlies ontsnappen en kreeg hij zelfs het initiatief. De door dwang ontstane dubbelpionnen van Ted bleken steeds meer een doorn in het oog voor  Ronnie te worden. In het eindspel leverde een van die door penning een belangrijk stuk op, waarna Ronnie de partij opgaf. Overige uitslagen: T.Thijssen-C.Roland 1-0, J.v.d.Pijl-C.Drissen 0-1. Ron Beumer had een oneven bye, goed voor een punt.

Aan kop is weinig veranderd. Pierre leidt met 12 punten, 1,5 punt voorsprong op Ton Thijssen, gevolgd ex aequo door Tim Ariaans en Ted Noij op twee punten en vier achtervolgers op drie punten van de koploper.