Maas- en Niersbode 28 januari 2015

SCHAKER TON THIJSSEN LAAT KOPLOPER PIERRE VOSS ONTSNAPPEN

Als er dan een kans was om koploper Pierre Voss in te halen, dan was dat wel afgelopen donderdag in de 17e ronde tijdens de clubavond in Hotel de Kroon.

De topper tussen de nummers een en twee stond op het programma. Het beloofde een scherpe strijd te worden van twee schakers die het gevecht om de punten niet schuwen. Na enige opvallende openingszetten van beide kemphanen begon de partij al vormen van scherpte aan te nemen. Oprukkende witten pionnen van Ton op de koningsvleugel en alle hens aan dek voor Pierre voor een optimale verdediging met zwart. Toen Pierre verzuimde een mooie combinatie in te zetten, bracht Ton de paarden in de strijd met enorme dreigingen en het leek dat Pierre afstevende op zijn eerste nederlaag. Een paardoffer bracht Ton al snel in een winnende stelling en bij nauwkeurig spel had dat er ook in gezeten. Mogelijk door vermoeidheid overmand, overziet Ton in een volledig open zwarte koningstelling een mat-in-twee. Pierre kreeg daardoor een nieuwe kans, offerde zijn dame en nadat die door geforceerde zetten werd terug gewonnen en Ton overzag dat hij aanmerkelijk materiaal had verloren, gaf hij op. De partij is te volgen op de website: www.schaakvereniging gennep.nl en is de moeite waard. De achtervolgers Tim Ariaans en Ted Noij deden vervolgens goede zaken en wonnen hun partijen na taaie strijd tegen Jos Rongen en Ron Beumer. Beide winnaars delen nu een gedeelde tweede en derde plaats op de ranglijst op twee punten van Pierre, gevolgd door Ton op de 4e plaats op tweeënhalf punt. Zeer opvallend daarbij is de schitterende vijfde plaats van Christiaan Drissen. Een mooie overwinning boekte Jan Mooren op Jozef van den Hoek. Overige uitslagen: Ronnie Rutten-Theo Koolen 0-1, Zavislav Savic-Piet Ermers 0-1, Marius van den Hoogen- Ton Verwaaijen 1-0.