Maas- en Niersbode 1 april 2015

KAMPIOENSKANDIDAAT PIERRE VOSS SLAAT AANVAL TED NOIJ AF

Hadden de beide kemphanen Pierre Voss en Ted Noij in hun eerdere onderlinge twee schaakconfrontaties weinig vechtlust getoond, wat resulteerde in twee snelle salonremises. In hun derde partij afgelopen donderdag was dat geheel anders. Ted vocht ervoor om Pierre iets langer van zijn 25e kampioenschap bij Schaakvereniging Gennep af te houden, maar ook om zelf nog een minieme kans te houden op de titel, gelet op de twee punten voorsprong met nog vier rondes te gaan. Met wit nam Ted direct het initiatief en nam goede posities in voor zijn stukken. Pierre moest zich enigszins terugtrekken met zijn stukken. Maar hoe Ted ook manoeuvreerde en druk zette met zijn stukken Pierre verdedigde zich op uitstekende wijze, een kampioen waardig. Toen Ted zijn andere niet actieve stukken in stelling ging brengen ging dat wel ten koste van materiaalruil. Dat speelde Pierre in de kaart en nadat ongelijke lopers met een aantal pionnen overbleef, restte de beide kemphanen niet anders dan een prachtige vechtremise na 58 zetten. Ton Thijssen nam zijn kans waar om een halfje op Ted in te lopen door oud-kampioen Theo Koolen te verslaan. Tim Ariaans, nog de enige virtuele kampioenskandidaat, moest een half punt afstaan aan Jos Rongen. Een prima prestatie van Jos. Dat gold ook voor Ton Verwaaijen die de sterke Huub van IJzendoorn op remise hield. Piet Ermers delfde het onderspit tegen Ron Beumer en mooi was de zege van Jozef v.d. Hoek op de grillige Ronnie Rutten. Overige uitslagen: Chris Drissen-Marius van den Hoogen 0,5-0,5 en Jan van der Pijl-Clemens Roland 1-0.